Ikazia Ziekenhuis: omleiding per 1 juli 2019

Bewuzt maakt – net als andere zorgverzekeraars – afspraken over de hoeveelheid zorg die ziekenhuizen in een jaar mogen verlenen. Ook met het Ikazia Ziekenhuis zijn afspraken gemaakt over de hoeveelheid zorg die zij in 2019 mogen verlenen. Maar naar verwachting gaat het Ikazia Ziekenhuis meer zorg verlenen dan is afgesproken. Daarom verwijzen we nieuwe patiënten vanaf 1 juli 2019 zoveel mogelijk naar een ander ziekenhuis in de regio. Je hoeft je geen zorgen te maken: je kunt altijd terecht in een ziekenhuis. We proberen jou hierin zo goed mogelijk te begeleiden. Hieronder vind je daarom het antwoord op veel gestelde vragen. 

Veel gestelde vragen

  • Waarom kan ik niet bij het Ikazia terecht?
    VGZ probeert de zorg beter te verdelen over de regio. Dat is nodig om te voorkomen dat het Ikazia Ziekenhuis in 2019 meer zorg moet leveren dan we vooraf hebben afgesproken. En een ander ziekenhuis in de regio te weinig zorg kan leveren. VGZ-verzekerden leiden we daarom naar een andere instelling in de regio. Je kunt hierover contact opnemen met de afdeling Zorgadvies van VGZ via 088 131 16 11. Zij zoeken een alternatief en houden zoveel mogelijk rekening met uw persoonlijke omstandigheden en voorkeuren. Ook geven ze inzicht in eventuele kostenvergoedingen voor bijvoorbeeld vervoer. 
  • Wat houdt zorgbemiddeling in?
    Zorgbemiddeling houdt in dat de afdeling Zorgadvies van Coöperatie VGZ je helpt bij het vinden van een andere, passende instelling (ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum). Je kunt ze van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur bellen op 088 131 16 11. 
  • Naar welk ziekenhuis kan ik wel?
    Je kunt naar een ander ziekenhuis in (de regio) Rotterdam. Denk aan het Albert Schweitzer ziekenhuis, het Oogziekenhuis en het Maasstad Ziekenhuis. Maar een van de andere ziekenhuizen zou ook kunnen. Onze zorgadviseurs (088 131 16 11) zoeken samen met jou een alternatief en houden zoveel mogelijk rekening met uw persoonlijke omstandigheden en voorkeuren. 
  • Tot wanneer geldt de omleiding? 
    De omleiding geldt dit jaar. Dus tot en met december 2019.  
  • Wanneer kan ik wel naar het Ikazia?  

    Bij de volgende specialismen en behandelingen kun je wel naar het Ikazia:

    • Spoedgevallen
    • Bevallingen
    • Chronische ziekten / bestaande patiënten

    Restitutieverzekerden kunnen altijd naar het Ikazia Ziekenhuis.

  • Ik ben al in behandeling. Moet ik dan ook naar een ander ziekenhuis? 
    Nee, dit geldt alleen voor nieuwe patiënten. Je bent een nieuwe patiënt als je in 2019 nog niet in behandeling bent geweest in het Ikazia Ziekenhuis. Ben je chronisch ziek en onder behandeling in het Ikazia? Dan kun je jouw behandeling in het Ikazia voortzetten.
  • Hoe zit het met de kosten van het vervoer en parkeren? 
    Misschien krijg je een budget voor vervoer en parkeren. Zo ja, dan berekenen we dit bedrag en maken het naar jou over. Je hoeft geen declaratieformulieren meer in te vullen. Je kunt dit budget regelen via onze zorgadviseurs op 088 131 16 11. Zij denken met je mee en kijken welk vervoermiddel het beste aansluit: openbaar vervoer of taxi. 
  • Is er altijd plaats in een ander ziekenhuis?
    Ja. Als je je voor zorgbemiddeling meldt bij de afdeling Zorgadvies van VGZ, informeert de zorgadviseur je over de wachttijd bij andere ziekenhuizen in de regio. De zorgadviseur houdt zoveel mogelijk rekening met jouw persoonlijke omstandigheden en voorkeuren.
  • Waar kan ik terecht met vragen? 
    Je kunt bellen met de zorgadviseurs van VGZ op telefoonnummer 088 131 16 11 op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur. 
X
Wij gebruiken cookies om uw website-ervaring te verbeteren. Als u op akkoord klikt, dan gebruiken wij cookies voor de werking van de website, statistieken, social media en online marketing.
Weigeren
Akkoord