Coronavirus - Vragen van verzekerden

Corona. De wereld is veranderd. En veel dingen zijn helemaal nieuw voor ons. We kunnen ons voorstellen dat je vragen hebt. We hebben voor jou de meestgestelde vragen op een rij gezet. 

Vergoedingen, betalen & machtigingen

Corona is nieuw. Ook voor ons. We hebben hier de vragen over vergoedingen, betalingen en machtigingen op een rij gezet. 

  • Ik heb ernstig corona gehad. Vergoeden jullie paramedische zorg, zoals fysiotherapie?

    Bij het herstel na corona lijkt ook paramedische zorg een belangrijke rol te spelen. Om te onderzoeken of dat zo is, zit zorg deze tijdelijk in de basisverzekering. Als je meewerkt aan onderzoek, vergoedt de basisverzekering:

    • Fysio- of oefentherapie: maximaal 50 behandelingen
    • Ergotherapie: maximaal 10 uur
    • Diëtetiek: maximaal 7 uur
    • Logopedie: geen maximum voor logopedie na corona

    Hou er rekening mee dat je wel eigen risico betaalt.

    Start je behandeling na 1 november 2020? Dan heb je een voorafgaande verwijzing nodig.

    Vergoeding voor 6 maanden
    De vergoeding is voor de eerste 6 maanden. Heb je daarna nog klachten? Dan kun je nog 6 maanden zorg krijgen. Je hebt dan wel een verwijzing van een medisch specialist nodig.

     

    Wil je uitgebreidere informatie over de voorwaarden en vergoedingen? Kijk dan op onze pagina over herstel na corona.

  • Wat moet ik betalen voor een coronatest?

    • Een test bij de GGD kost je niets. Ook geen eigen risico. Heb je klachten? Sinds 1 juni kan iedereen zich laten testen bij de GGD. Bel hiervoor het landelijke afsprakennummer 0800-1202. 
    • Vraagt de huisarts de test voor je aan? Dan kost je dat niets. Je betaalt ook geen eigen risico. Krijg je toch een zorgkostenfactuur van ons? Neem dan contact met ons op.
    • Word je getest via je werkgever? Dan kost je dat je niets. Ook geen eigen risico. Je werkgever moet de test namelijk betalen. Dit staat zo in de Arbowet.
    • Word je getest in een instelling voor langdurige zorg? Dan kost je dat niets. Je betaalt ook geen eigen risico. 
    • Word je getest in het ziekenhuis of bij een bezoek aan de poli? Dan hoort dit bij je ziekenhuiszorg. Dit vergoeden wij. Maar je betaalt wel eigen risico.

    Lees ook meer over vergoedingen van huisartsenzorg en laboratoria.

  • Waarom kost een digitaal of telefonisch consult evenveel als een normaal consult?

    Heb je digitaal of telefonisch contact gehad met je dokter, arts of andere zorgverlener? En was dit in plaats van een gewoon consult? Zo'n consult op afstand is gelijk aan een normaal consult. Je zorgverlener zal er daarom hetzelfde voor rekenen. De factuur zal even hoog zijn. 
  • Wat als ik (straks) problemen krijg met het betalen van de premie?

    Heb je minder inkomen door  corona? Dan kun je bij ons de premie en/of zorgkosten in termijnen betalen. Kijk voor meer informatie en de voorwaarden op onze pagina over betalen in termijnen. 
    Direct betalen in termijnen? Regel het in Mijn Bewuzt

    Tip: wil je je premie in termijnen betalen? Wacht dan met betalen tot de betaaldatum voorbij is. Je kunt daarna een regeling afsluiten over betalen in termijnen. 
  • Ik wil mijn eigen risico in delen betalen. Kan dat?

    Ja, dat kan in veel gevallen. Bekijk meer over gespreid betalen van eigen risico.
  • Moet ik langer wachten op de betaling van de declaratie die ik heb ingediend?

    Digitaal declareren gaat het snelst 
    Je wilt natuurlijk niet te lang wachten op de uitbetaling van je declaratie. Als je je declaratie digitaal indient verwerken wij deze het snelst. Dit is bovendien heel makkelijk. U kunt online declareren via Mijn Bewuzt of de Bewuzt Zorg app.

    Post blijft mogelijk langer liggen
    Onze medewerkers werken thuis, als het kan. Zoals het RIVM aanraadt. Maar we doen ons best declaraties zo snel mogelijk te verwerken. Als je je declaratie per post indient, kan dit langer duren. We hopen dat je daar begrip voor hebt. 
  • Waarom betaal ik dubbel eigen risico?

    Ziekenhuizen rekenen nooit losse behandelingen af. Ze verzamelen meerdere behandelingen in een pakketje. Zo'n pakketje heet een behandel diagnose combinatie (DBC). 

    Door corona kan het zijn dat je behandeling op een later moment plaatsvindt. En dat er een nieuwe DBC start. Je betaalt dan mogelijk nog een keer eigen risico voor de nieuwe DBC. 
     
  • Moet ik langer wachten op de (toestemming) machtiging die ik heb aangevraagd?

    Digitaal aanvragen gaat het snelst 
    Als je je toestemming (machtiging) digitaal aanvraagt verwerken wij deze het snelst. Dit gaat heel gemakkelijk.
    Toestemming online aanvragen

    Post blijft mogelijk langer liggen
    Onze medewerkers werken grotendeels thuis. Zoals het RIVM aanraadt. Maar we doen ons best aanvragen voor toestemming (machtiging) zo snel mogelijk te verwerken. Als je je toestemming per post aanvraagt, kan dit  wel langer duren. Onze excuses hiervoor.

Zorg & ziekenhuis

De ziekenhuizen hebben het druk. Kan je er wel naartoe? En wat als je op een wachtlijst staat?

  • Ik sta door corona op een wachtlijst. Wat kan ik doen?

    Wij kunnen samen met jou zoeken naar een oplossing. Bekijk meer informatie over zorgadvies.
  • Ik heb zorg nodig. Kan ik wel naar het ziekenhuis of de huisarts?

    Spoed
    Ja, bij de huisarts, huisartsenpost of SEH (Spoedeisende Hulp) kun je terecht. Wacht niet als je spoedeisende hulp nodig hebt.  De kans dat je besmet raakt is klein.
    • Neem eerst telefonisch contact op met de huisarts of huisartsenpost.
    • Alleen als het levensbedreigend is, kun je rechtstreeks naar de SEH. Lukt dat niet? Bel dan 112.

    Geen spoed
    Je kunt veilig naar de huisarts. Twijfel je toch? Neem dan contact op met je huisarts. Mogelijk kun je zelf iets doen aan je klachten. Of kun je digitaal contact hebben met je huisarts. Bijvoorbeeld met beeldbellen. 

    Bekijk ook informatie van de overheid over het coronavirus en huisartsenzorg.

Buitenland

Ga je naar het buitenland? Of ben je buiten Nederland? Hier vind je de vragen en antwoorden over zorgkosten in het buitenland.

  • Worden mijn kosten vergoed als ik ziek word in het buitenland?

    Ja, wij vergoeden als je ziek wordt in het buitenland.

    Ook een coronatest vergoeden wij
    Wij vergoeden een coronatest als deze wordt aangevraagd door een huisarts of de GGD. Dat geldt ook in het buitenland.

    Lees alles over vergoedingen in het buitenland

  • Vergoedt Bewuzt kosten als ik ziek word in een land met code oranje?

    Ja, wij vergoeden ziektekosten ook in een land met code oranje (vakantiereizen afgeraden). 

    Bekijk meer informatie over vergoedingen in het buitenland.


  • Worden mijn kosten vergoed als ik in een hotel in quarantaine moet?

    Kosten van overnachtingen in een hotel vergoeden wij niet. Heb je een reisverzekering? Dan vergoedt deze de kosten mogelijk wel.
Een vrouw bekijkt papieren en checkt haar telefoon

Hulp met betalen

Heeft u door corona zorgen over uw geldzaken? Vraagt u zich af of u uw zorgverzekering straks nog kunt betalen? We staan klaar om u te helpen. Bijvoorbeeld doordat u kunt betalen in delen. 

Klantadviseur Cynthia van Bewuzt op haar werkplek

Hulp & advies bij vragen

Door corona hebben ziekenhuizen het heel druk. Misschien staat u daarom langer op een wachtlijst. Wij kunnen meedenken over een oplossing. We helpen u graag!

X
Wij gebruiken cookies om uw website-ervaring te verbeteren. Als u op akkoord klikt, dan gebruiken wij cookies voor de werking van de website, statistieken, social media en online marketing.
Weigeren
Akkoord