Cookie melding
X

Op bewuzt.nl maken wij gebruik van cookies en technieken die hierop lijken

Wij gebruiken functionele cookies en analytische cookies. Deze kleine tekstbestanden maken onze website veilig en betrouwbaar, zorgen ervoor dat onze website goed werkt en stellen ons in staat inzichten te krijgen in onze bezoekers. Daarnaast maken wij gebruik van cookies om jouw bezoek aan onze website en onze communicatie met jou makkelijker en persoonlijker te maken en om onze dienstverlening te verbeteren. Hiermee kunnen wij, en derde partijen, jouw internetgedrag op bewuzt.nl volgen en verzamelen. Zo kunnen we jou op onze website en op die van derden de informatie geven die het beste bij jou past.

Meer weten? Lees onze cookieverklaring.

Door op ‘accepteren’ te klikken ga je hiermee akkoord. We gaan uiteraard voorzichtig om met de gegevens die we verzamelen. Als je kiest voor ‘weigeren’ plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies.

Accepteren
Weigeren

Coronavirus - Vragen van verzekerden

Corona. De wereld is veranderd. En veel dingen zijn nieuw. Ook voor ons, als jouw zorgverzekeraar. We kunnen ons voorstellen dat je vragen hebt. We hebben de meestgestelde vragen op een rij gezet. 


Direct naar:

Mondkapjesplicht
De corona regels veranderen snel. Voor de regels die nu gelden kunt u het beste op de site van de Rijksoverheid kijken.
  • Waar ben ik wel verplicht een mondkapje te dragen?

    Om te weten waar u een mondkapje moet dragen, kunt u het best op de site van het de Rijksoverheid kijken. Hier vindt u de laatste regels over mondkapjes.
  • Vergoedt Bewuzt mondkapjes?

    Wij vergoeden mondkapjes niet. Mogelijk kun je een vergoeding krijgen via je werkgever. Of zorgt je werkgever voor mondkapjes of maskers.
Vergoedingen, betalen & machtigingen

We hebben hier de vragen over vergoedingen, betalingen en machtigingen op een rij gezet. 

  • Vergoeden jullie speciale consulten bij prikangst?

    Wij vergoeden geen speciale consulten bij prikangst. Informeer bij je GGD. Deze heeft vaak speciale prikangst-uren voor de coronaprik.

    Een aantal tips van de GGD:

    • Neem iemand mee die je vertrouwt.
    • Neem je oortjes of koptelefoon met je muziek mee.
    • Eet en drink vooraf genoeg, dan voel je je beter.
  • Ik heb corona gehad. Wat wordt er bij herstel van corona nu precies vergoed?

    Bij het herstel na corona lijkt ook paramedische zorg een belangrijke rol te spelen. Om te onderzoeken of dat zo is, zit zorg deze tijdelijk in de basisverzekering. Als je meewerkt aan onderzoek, vergoedt de basisverzekering:

    • Fysio- of oefentherapie: maximaal 50 behandelingen
    • Ergotherapie: maximaal 10 uur
    • Diëtetiek: maximaal 7 uur
    • Logopedie: geen maximum voor logopedie na corona

    Hou er rekening mee dat je wel eigen risico betaalt.

    Start je behandeling na 1 november 2020? Dan heb je een voorafgaande verwijzing nodig.

    Vergoeding voor 6 maanden
    De vergoeding is voor de eerste 6 maanden. Heb je daarna nog klachten? Dan kun je nog 6 maanden zorg krijgen. Je hebt dan wel een verwijzing van een medisch specialist nodig.

     

    Wil je uitgebreidere informatie over de voorwaarden en vergoedingen? Kijk dan op onze pagina over herstel na corona.

  • Worden de kosten van een coronatest vergoed?

    • Een test bij de GGD kost je niets. Ook geen eigen risico. Heb je klachten? Sinds 1 juni 2021 kan iedereen zich laten testen bij de GGD. Bel hiervoor het landelijke afsprakennummer 0800-1202. 
    • Vraagt de huisarts de test voor je aan? Dan kost je dat niets. Je betaalt ook geen eigen risico. Krijg je toch een zorgkostenfactuur van ons? Neem dan contact met ons op.
    • Word je getest via je werkgever? Dan kost je dat je niets. Ook geen eigen risico. Je werkgever moet de test namelijk betalen. Dit staat zo in de Arbowet.
    • Word je getest in een instelling voor langdurige zorg? Dan kost je dat niets. Je betaalt ook geen eigen risico. 
    • Word je getest in het ziekenhuis of bij een bezoek aan de poli? Dan hoort dit bij je ziekenhuiszorg. Dit vergoeden wij. Maar je betaalt wel eigen risico.

    Lees ook meer over vergoedingen van huisartsenzorg en laboratoria.

  • Waarom betaal ik twee keer eigen risico?

    Uw behandeling werd uitgesteld door corona. En nu pakt het ziekenhuis deze weer op. Maar nu moet u nog een keer eigen risico betalen voor de behandeling. Hoe kan dat?

    Ziekenhuizen maken pakketjes van behandelingen
    Ziekenhuizen rekenen nooit losse behandelingen af. Ze verzamelen meerdere behandelingen in een pakketje. Zo'n pakketje heet een diagnose behandel combinatie (DBC).

    Door corona kan het zijn dat uw behandeling op een later moment plaatsvindt. En dat er een nieuwe DBC start. U betaalt dan mogelijk nog een keer eigen risico voor de nieuwe DBC.

    Meer weten? Bekijk deze pagina over eigen risico.

    Het is soms mogelijk om uw eigen risico gespreid te betalen. Bekijk hoe gespreid betalen werkt.
  • Moet ik langer wachten op de betaling van de declaratie die ik heb ingediend?

    Digitaal declareren gaat het snelst 
    Je wilt natuurlijk niet te lang wachten op de uitbetaling van je declaratie. Als je je declaratie digitaal indient verwerken wij deze het snelst. Dit is bovendien heel makkelijk. U kunt online declareren via Mijn Bewuzt of de Bewuzt Zorg app.

    Post blijft mogelijk langer liggen
    Onze medewerkers werken thuis, als het kan. Zoals het RIVM aanraadt. Maar we doen ons best declaraties zo snel mogelijk te verwerken. Als je je declaratie per post indient, kan dit langer duren. We hopen dat je daar begrip voor hebt. 
  • Moet ik langer wachten op de (toestemming) machtiging die ik heb aangevraagd?

    Digitaal aanvragen gaat het snelst

    Als je je toestemming online aanvraagt verwerken wij deze het snelst. Dit gaat heel gemakkelijk.

    Post blijft mogelijk langer liggen

    Onze medewerkers werken grotendeels thuis. Zoals het RIVM aanraadt. Maar we doen ons best aanvragen voor toestemming (machtiging) zo snel mogelijk te verwerken. Als je je toestemming per post aanvraagt, kan dit wel langer duren. Onze excuses hiervoor.

Zorg & ziekenhuis

De ziekenhuizen hebben het druk gehad. Kan je er wel naartoe? En wat als je op een wachtlijst staat?

  • Ik sta door corona op een wachtlijst. Wat kan ik doen?

    Door corona is het erg druk in ziekenhuizen. Vervelend, als je wacht op een behandeling. We staan voor je klaar als je zorgadvies nodig hebt. Maar met de grote drukte is het helaas lastiger om je naar een ander ziekenhuis door te sturen waar je eerder geholpen wordt. De situatie verandert elke dag. Onze tip: check de website van jouw ziekenhuis en die van ons regelmatig. 

    Bekijk meer informatie over zorgadvies.

  • Ik heb zorg nodig. Kan ik wel naar het ziekenhuis of de huisarts?

    Spoed
    Ja, bij de huisarts, huisartsenpost of SEH (Spoedeisende Hulp) kun je terecht. Wacht niet als je spoedeisende hulp nodig hebt.
    • Neem eerst telefonisch contact op met de huisarts of huisartsenpost.
    • Alleen als het levensbedreigend is, kun je rechtstreeks naar de SEH. Lukt dat niet? Bel dan 112.

    Geen spoed
    Neem dan contact op met je huisarts. Mogelijk kun je zelf iets doen aan je klachten. Of kun je digitaal contact hebben met je huisarts. Bijvoorbeeld met beeldbellen. 

    Bekijk ook informatie van de overheid over het coronavirus en huisartsenzorg.

Buitenland

Ga je naar het buitenland? Of ben je buiten Nederland? Hier vind je de vragen en antwoorden over zorgkosten in het buitenland.

  • Worden mijn kosten vergoed als ik ziek word in het buitenland?

    Ja, wij vergoeden als je ziek wordt in het buitenland.

    Ook een coronatest vergoeden wij
    Wij vergoeden een coronatest als deze wordt aangevraagd door een huisarts of de GGD. Dat geldt ook in het buitenland.

    Lees alles over vergoedingen in het buitenland

  • Vergoedt Bewuzt kosten als ik ziek word in een land met code geel, oranje of rood?

    Ja, wij vergoeden ziektekosten ook in een land met code geel, oranje of rood. 

    Bekijk meer informatie over vergoedingen in het buitenland.

  • Worden mijn kosten vergoed als ik in een hotel in quarantaine moet?

    Kosten van overnachtingen in een hotel vergoeden wij niet. Heb je een reisverzekering? Dan vergoedt deze de kosten mogelijk wel.

Hulp met betalen

Heeft u door corona zorgen over uw geldzaken? Vraagt u zich af of u uw zorgverzekering straks nog kunt betalen? We staan klaar om u te helpen. Bijvoorbeeld doordat u kunt betalen in delen.

 Hulp & advies bij vragen

Door corona hebben ziekenhuizen het heel druk. Misschien staat u daarom langer op een wachtlijst. Wij kunnen meedenken over een oplossing. We helpen u graag!