Cookie melding
X

Op bewuzt.nl maken wij gebruik van cookies en technieken die hierop lijken

Wij gebruiken functionele cookies en analytische cookies. Deze kleine tekstbestanden maken onze website veilig en betrouwbaar, zorgen ervoor dat onze website goed werkt en stellen ons in staat inzichten te krijgen in onze bezoekers. Daarnaast maken wij gebruik van cookies om jouw bezoek aan onze website en onze communicatie met jou makkelijker en persoonlijker te maken en om onze dienstverlening te verbeteren. Hiermee kunnen wij, en derde partijen, jouw internetgedrag op bewuzt.nl volgen en verzamelen. Zo kunnen we jou op onze website en op die van derden de informatie geven die het beste bij jou past.

Meer weten? Lees onze cookieverklaring.

Door op ‘accepteren’ te klikken ga je hiermee akkoord. We gaan uiteraard voorzichtig om met de gegevens die we verzamelen. Als je kiest voor ‘weigeren’ plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies.

Accepteren
Weigeren

Machtiging zorg in het buitenland insturen

Hieronder kun je in een paar stappen jouw machtiging voor zorg in het buiteland versturen. Kom je er zelf niet uit? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag op weg.

Het is belangrijk dat je alle gevraagde documenten, samen met het machtigingsformulier meestuurt. Zo kunnen we jouw aanvraag direct beoordelen. En heb je snel een antwoord van ons.

Dit heb je nodig

Voeg jouw bijlagen toe

Voor ziekenhuiszorg in het buitenland heb je een verwijsbrief nodig. Voeg deze hier toe.

Voor alle soorten zorg in het buitenland heb je een persoonlijk behandelplan nodig. Voeg deze hier toe.

Voeg de offerte toe van de zorg die je wilt ontvangen.

Vul onderstaande gegevens in

Door jouw klantnummer te controleren weten we dat je bij ons verzekerd bent.

Vul het telefoonnummer in waarop je overdag bereikbaar bent. Wij bellen je alleen bij onduidelijkheden over jouw ingediende document(en).

 Veelgestelde vragen

  • Aan welke voorwaarden moeten mijn documenten voldoen?

    Het is belangrijk dat de documenten die je aanlevert aan de volgende voorwaarden voldoen:

    • Jouw persoonlijk behandelplan is op briefpapier van het ziekenhuis of de instelling waar je behandeld wil worden.
    • Op jouw persoonlijk behandelplan staat een handtekening van jouw zorgverlener.
    • In jouw persoonlijk behandelplan staan in ieder geval jouw ziektegeschiedenis, diagnose en de voorgestelde behandeling.
    • Jouw persoonlijk behandelplan is in het Nederlands, Engels, Duits, Spaans of Frans.
  • Mijn zorg in het buitenland is uitgesteld, wat moet ik doen?

    Heb je van ons al een goedkeuring ontvangen maar is jouw zorg in het buitenland door omstandigheden uitgesteld?

    Dan kun je contact opnemen met onze klantenservice via 088 - 131 01 39. Op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 18.00 uur.
  • Wanneer is iets spoed?

    Spoed of geen spoed?

    Niet alle spoed wordt ook echt gezien als spoed. Wij maken voor jouw vergoeding een onderscheid tussen ‘spoedeisende zorg’ en ‘niet-spoedeisende zorg’.

    Spoedeisende zorg

    Heb je tijdens jouw vakantie of tijdelijk verblijf in het buitenland onverwacht medische zorg nodig? En kan de behandeling niet wachten totdat je terug bent in Nederland? Dan is er sprake van spoedeisende zorg. 

    Is het dringend of twijfel je? Bel altijd de Bewuzt-Alarmcentrale: +31 (0)40 - 297 58 90 (altijd bereikbaar).

    Niet-spoedeisende zorg

    Er is sprake van niet-spoedeisende (geplande) zorg wanneer je:

    • Tijdens jouw tijdelijke verblijf in het buitenland zorg krijgt die ook uit te stellen is tot na jouw terugkeer in Nederland.  
    • Voor een behandeling speciaal naar het buitenland gaat. Bijvoorbeeld omdat er in Nederland een wachtlijst is of omdat er in Nederland geen behandeling mogelijk is. 
    • Een tijdelijk verblijf in het buitenland betekent dat je korter dan 1 jaar in het buitenland verblijft.
  • Ik heb met spoed zorg nodig in het buitenland, wat moet ik doen?

    Laat uw European Health Insurance Card (EHIC) zien

    Zorg dat je in het buitenland altijd jouw European Health Insurance Card (EHIC) bij de hand hebt. Deze Europese zorgpas staat achterop uw Bewuzt zorgpas of in de Bewuzt Zorg app. Als u jouw EHIC laat zien aan jouw zorgverlener, voorkom je dat je ter plaatse kosten moet voorschieten. De EHIC is niet geldig buiten de Europese Unie. Accepteert het ziekenhuis of de instelling waar je naartoe gaat de EHIC niet? Bel dan met de Bewuzt Alarmcentrale.

    Bel de Bewuzt Alarmcentrale: +31 (0)40 - 297 58 90

    Word je 1 of meer nachten opgenomen? Of wordt jouw EHIC niet geaccepteerd? Neem dan contact op met de Bewuzt Alarmcentrale: +31 (0)40 - 297 58 90 (altijd bereikbaar). Een Nederlands sprekende hulpverlener helpt je verder. Bel de Alarmcentrale altijd, ook al is jouw behandeling al begonnen of afgelopen. Als het nodig is, neemt de Bewuzt Alarmcentrale rechtstreeks contact op met het ziekenhuis.

    De Bewuzt Alarmcentrale helpt je met:

    • Het regelen van de betaling van de kosten
    • Uitleg over welke kosten vergoed worden en welke niet
    • Het vinden van de juiste zorg
    • Repatriëring naar een ziekenhuis in Nederland

    Heb je geen contact opgenomen met de Bewuzt Alarmcentrale? 

    Dan kan het zijn dat het ziekenhuis je vraagt om zelf de rekening te betalen. Je kunt deze rekening achteraf bij ons declareren.

  • Wat is een S2 (E112) formulier en wanneer heb ik dit nodig?

    Met een S2 (E112)-formulier kan een zorgverlener binnen de EU/EER de kosten (of een groot gedeelte van de kosten) van jouw behandeling rechtstreeks bij ons declareren. Je krijgt dit formulier van ons na toestemming voor jouw behandeling. Vervolgens kun je dit formulier zelf afgeven bij jouw zorgverlener. Ontvang je toch een nota van het ziekenhuis? Stuur deze dan naar ons toe, samen met een uitgebreid behandelverslag van jouw specialist uit het buitenland. Wij bekijken dan of je de nota (deels) vergoed krijgt.

    Je kunt een S2-formulier aanvragen via aanvraagformulier medisch specialistische zorg in het buitenland.

    Let op: een eenpersoonskamer en kosten voor behandeling door een professor of chef-arts komen nooit voor vergoeding in aanmerking. In sommige landen wordt het S2 (E112)-formulier alleen geaccepteerd bij staatsziekenhuizen en niet bij privéklinieken. In dat geval betaal je wel vooraf zelf de kosten en kun je de nota achteraf bij ons declareren.

    Voorbeeld

    Sam gaat naar België voor een operatie. Hij heeft van tevoren toestemming voor deze operatie gekregen via een S2 (E112)-formulier. De kosten voor de operatie bedragen in totaal € 5.500.
    Een Belgische patiënt zou hiervan € 5.000 vergoed krijgen via het Belgische ziekenfonds. De overige € 500 betaalt hij zelf. Dit heet in België ‘remgeld’. Eigenlijk net zoiets als bij ons het eigen risico.

    Had Sam deze operatie in Nederland laten doen? Dan zou hij € 5.300 vergoed krijgen. Dit is het tarief dat in Nederland geldt. Omdat hij vooraf toestemming heeft gekregen via het S2 (E112)-formulier, wordt € 5.000 vergoed aan het Belgische ziekenhuis via het Belgische ziekenfonds. Het overige bedrag van € 500 kan Sam bij ons declareren. Hiervan krijgt hij nog € 300 vergoed. Het resterende bedrag van € 200 betaalt hij zelf.
  • Hoe declareer ik de nota's die ik betaald heb?

    Nota's van zorg in het buitenland die je zelf betaald hebt, kun je achteraf bij ons declareren. In het buitenland verwerken zorgverleners de rekening op een andere manier. Het kan dus voorkomen dat wij extra gegevens over jouw behandeling nodig hebben om jouw rekening op de juiste manier te kunnen verwerken.

  • Wanneer heb ik een verzekeringsverklaring nodig?

    Ga je naar Cuba, Rusland, Venezuela, Wit-Rusland of Zuid-Afrika? Dan heb je een Engelstalige verzekeringsverklaring (buitenlandverklaring) nodig. Hiermee kun je aantonen dat je tijdens jouw verblijf verzekerd bent voor medische zorg. Je kunt een Engelstalige verzekeringsverklaring opvragen via onze klantenservice.