Vragen over de zorgkostenfactuur

Heb je vragen over je zorgkostenfactuur van Bewuzt? Hieronder zie je de meest gestelde vragen en antwoorden over onze zorgkostenfactuur.

Veelgestelde vragen

  • Ik mis informatie op de zorgkostenfactuur. Hoe kan dat?

    Het klopt dat niet alle informatie op de zorgkostenfactuur staat. Vanwege privacy mogen wij helaas niet alles tonen. De specificatie van jouw zorgnota kun je bekijken in Mijn Bewuzt onder het kopje ‘verbruikte zorg’. 
    Gebruik je de Bewuzt Zorg app? Log dan in en ga op het startscherm naar 'Declaratieoverzicht'. Kies nu 'verbruikte zorg'. 
     
  • Waarom is mijn declaratie afgewezen? 

    Wat vervelend dat je declaratie is afgewezen. Dit kan meerdere redenen hebben. Hieronder vind je een opsomming van de redenen die het vaakst voorkomen:  

    • Je declaratie is niet juist of onvolledig ingevuld.
    • Je verzekeringspakket heeft geen vergoeding voor jouw zorgkosten
    • Je hebt nog een openstaand eigen risico
    • Je betaalt voor deze zorg een eigen bijdrage
    • Je hebt nog geen toestemming (machtiging) voor vergoeding van deze zorg
    • De zorgverlener die je heeft behandeld heeft geen contract bij Bewuzt
  • Kan mijn afgewezen declaratie alsnog vergoed worden? 

    Het kan zijn dat we jouw declaratie onterecht hebben afgewezen. Is dit het geval?
    Bel ons, zodat wij een correctieverzoek voor jou kunnen aanmaken. We beoordelen je declaratie dan opnieuw. 
    Wijzen we de declaratie weer af? Dan krijg je binnen 10 werkdagen van ons een telefoontje of we sturen een brief. Als wij de declaratie toch vergoeden, staat het bedrag binnen 10 werkdagen op je rekening. 
  • Ik ben niet in het ziekenhuis geweest op de datum van behandeling die op de zorgkostenfactuur staat. Klopt dit overzicht wel?

    Het is mogelijk dat de datum niet overeenkomt met de datum waarop je in het ziekenhuis bent geweest. Als je met een gezondheidsklacht naar het ziekenhuis gaat, stelt een specialist de diagnose en daaruit volgt eventueel een behandeling. De datum in de zorgkostenfactuur is de begindatum van de behandelperiode waarover de zorgverlener kosten bij ons heeft gedeclareerd.
  • Waarom staan er meerdere zorgverleners op mijn factuur?

    We versturen zorgkostenfacturen op vaste momenten. Daarop kunnen nota’s staan van meerdere zorgverleners. We vinden het zonde om voor iedere behandeling een nieuwe factuur te versturen. Ook kunnen we op deze manier verschillende bedragen met elkaar verrekenen.
  • Waarom heb ik geen zorgkostenfactuur thuis ontvangen?

    Alles wat we online kunnen doen, doen we online. Je krijgt dus bijna nooit post van ons. Niet op je deurmat in ieder geval. Wel in je postvak in Mijn Bewuzt, je persoonlijke online omgeving. En ook in het postvak van je Bewuzt Zorg app. Je vindt hier onder andere je zorgkostenfactuur en je polis.
  • Waarom krijg ik nu nog een factuur voor eigen risico van vorig jaar?

    Veel zorgverleners wachten wat langer met het versturen van de rekening. Zo kunnen ze de rekening voor alle behandelingen in 1 keer naar ons opsturen. Een ziekenhuis of een GGZ instelling maakt bijvoorbeeld na maximaal 120 dagen de rekening op en stuurt deze naar ons. Wij verwerken de rekening en bekijken of jij nog een bedrag hiervoor moet betalen. Als dat zo is, sturen we je een factuur. 
Meer uitleg over de zorgkostenfactuur
Herken je de zorgkosten niet? Of wil je weten waarom je kosten hebt gemaakt? Bekijk dan de volgende pagina.