Zorgkostenfactuur

Heb je vragen over je zorgkostenfactuur van Bewuzt? Hieronder zie je de meest gestelde vragen en antwoorden over onze zorgkostenfactuur.

Veelgestelde vragen

  • Waarom heb ik een zorgkostenfactuur ontvangen?

    Je hebt een zorgkostenfactuur ontvangen omdat je óf geld van ons krijgt óf omdat je een bedrag aan ons moet betalen.

    Als een zorgverlener zorgkosten declareert, krijg je alleen bericht wanneer je iets moet betalen zoals bijvoorbeeld een eigen bijdrage of eigen risico. Het kan tot 90 dagen duren voordat je hiervoor een zorgkostenfactuur ontvangt. Op een zorgkostenfactuur kunnen meerdere declaraties worden vermeld. Heb je zelf een zorgnota gedeclareerd? Dan ontvang je binnen 10 werkdagen een zorgkostenfactuur.

    In Mijn Bewuzt en de Bewuzt Zorg app is een bijgewerkt overzicht van de declaraties beschikbaar.
  • Waarom betaal ik een eigen bijdrage?

    De overheid bepaalt dit. Dit doet zij om mensen bewust te maken van de kosten voor zorg. Daarnaast kan op deze manier ook de premie voor zorgverzekering laag blijven.

    De overheid bepaalt welke zorgkosten niet volledig vergoed worden en wat de hoogte van de eigen bijdrage is. Naast de eigen bijdrage heb je ook nog eigen risico. Lees hier meer over op de pagina eigen risico.
  • Waarom brengt de zorgverlener deze kosten niet direct bij mij in rekening?
    Bewuzt heeft met veel zorgverleners afgesproken dat zij de nota direct naar ons sturen. Wij betalen de hele nota. Moet jij eigenlijk nog een deel zelf betalen? Bijvoorbeeld eigen risico of een eigen bijdrage? Dan sturen we jou daarna een zorgkostenfactuur voor dit bedrag.
  • Het totale bedrag op de zorgkostenfactuur is hoger dan het wettelijk verplicht eigen risico. Hoe kan dat?
    Dit kan komen door:
    • Je moet een eigen bijdrage betalen voor de zorg die je hebt gehad.
    • De kosten gelden voor meerdere verzekerden op de polis die 18 jaar of ouder zijn en de afgelopen periode zorg hebben gekregen. Voor hen geldt allemaal een eigen risico en (eventueel) de eigen bijdrage.
    • Je bent naar een zorgverlener gegaan waarmee wij geen contract hebben. Daardoor moet je een deel van de zorgkosten zelf betalen.
    • Je hebt een vrijwillig eigen risico. Daardoor is je totaalbedrag voor het eigen risico hoger.
    • Op de zorgkostenfactuur staan zorgkosten van vorig jaar én dit jaar. Hierdoor betaal je mogelijk eigen risico van vorig jaar én dit jaar. 
    Wil je altijd de hoogste vergoeding? Kies dan slim, kies voor een zorgverlener waarmee we een contract hebben. Lees hoe je financiële verrassingen voorkomt.
  • Ik ben niet in het ziekenhuis geweest op de datum van behandeling die op de zorgkostenfactuur staat. Klopt dit overzicht wel?
    Het is mogelijk dat de datum niet overeenkomt met de datum waarop je in het ziekenhuis bent geweest. Als je met een gezondheidsklacht naar het ziekenhuis gaat, stelt een specialist de diagnose en daaruit volgt eventueel een behandeling. De datum in de zorgkostenfactuur is de begindatum van de behandelperiode waarover de zorgverlener kosten bij ons heeft gedeclareerd.
  • Op mijn zorgkostenfactuur staan nevenverrichtingen. Wat zijn dat?
    Nevenverrichtingen zijn bijvoorbeeld bloed- of andere laboratoriumonderzoeken. Vaak in opdracht van de huisarts of de verloskundige. Het is mogelijk dat je hiervoor zelf niet in het ziekenhuis geweest bent.
  • Waarom heb ik geen zorgkostenfactuur thuis ontvangen?
    Alles wat we online kunnen doen, doen we online. Je krijgt dus bijna nooit post van ons. Niet op je deurmat in ieder geval. Wel in je postvak in Mijn Bewuzt, je persoonlijke online omgeving. En ook in het postvak van je Bewuzt Zorg app. Je vindt hier onder andere je zorgkostenfactuur en je polis.
  • Ik heb een zorgkostenfactuur ontvangen. Hoe berekenen jullie mijn vergoeding?
    Ontvangen we van jou of van je zorgaanbieder een nota? Dan volgen de volgende stappen om de vergoeding te bepalen:
    1. Is zorg waarvoor je een nota hebt ingediend volledig verzekerd? Zo niet, dan trekken we het niet verzekerde deel van het totale bedrag op je nota af. Bijvoorbeeld: je declareert een behandeling van € 60, maar wij vergoeden maximaal € 45 per behandeling. Dan halen we dus € 15 van de nota af.
    2. Heeft je zorgaanbieder een contract met ons? Zo niet, dan krijgt je vaak een lagere vergoeding en betaal je dus een deel van de zorgkosten zelf.
    3. Voor sommige zorg geldt een eigen bijdrage. Dat bekijken we in deze stap.
    4. Vervolgens bekijken we of je nog een deel van je verplicht eigen risico open hebt staan. Tot slot kijken we naar je vrijwillig eigen risico. Je krijgt het bedrag vergoed dat na deze eigen betalingen overblijft.

    Zo vergoeden wij je declaratie

      Voorbeeld

    Stap 1 Is de zorg waarvoor je de nota hebt ingediend volledig verzekerd? Zo niet, dan trekken we het niet verzekerde deel van het totale notabedrag af. 

    Je declareert een behandeling van € 60, maar wij vergoeden maximaal € 45 per behandeling, tot € 250 per jaar. Je hebt nog niet eerder deze zorg gedeclareerd, dus de maximale vergoeding is € 45.

    Stap 2 Heeft de zorgverlener een contract met ons? Zo niet, dan krijg je vaak geen of een lagere vergoeding. 

    Je bent bij een zorgverlener met contract geweest. De maximale vergoeding is nog steeds € 45. 

    Stap 3 Geldt er een eigen bijdrage voor de zorg? 

    Voor de behandeling geldt een eigen bijdrage van 20%. Je betaalt dus € 9 zelf. De maximale vergoeding is nog € 36. 

    Stap 4 Geldt er een eigen risico? Zo ja, dan halen we dit nog van je maximale vergoeding af. 

    De behandeling valt onder je aanvullende optie. Daarom geldt er geen eigen risico. De maximale vergoeding is nog € 36. 

Vragen over zorgkostenfacturen van andere jaren

  • Waarom krijg ik nu nog een factuur voor eigen risico van vorig jaar?

    Veel zorgverleners wachten wat langer met het opsturen van de rekening, zodat ze alles in één keer naar ons kunnen opsturen. Ziekenhuizen rekenen bijvoorbeeld nooit losse behandelingen af. Zij verzamelen meerdere behandelingen in een pakketje. Zo’n pakketje heet een DBC (Diagnose Behandel Combinatie). 

    Zo’n DBC wordt na maximaal 120 dagen gesloten. Dan komt de rekening dus ook pas bij ons terecht. Vervolgens verwerken wij de rekening. En bekijken we of je nog een bedrag moet betalen. En daarom krijg je van ons pas zo laat een factuur van je eigen risico.
  • Waarom krijg ik nu nog een factuur voor vorig jaar?

    Voor de meeste zorg geldt het eigen risico van het jaar waarin je behandeling plaatsvindt. Dus als je in december 2018 een behandeling hebt gehad, betaal je het eigen risico van 2018. En als je in 2019 een behandeling hebt gehad, betaal je het eigen risico van 2019. Dit geldt bijvoorbeeld voor fysiotherapie, logopedie, ergotherapie en diëtetiek.

    Voor ziekenhuiszorg werkt dat anders. Ziekenhuizen rekenen nooit losse behandelingen af. Zij verzamelen meerdere behandelingen in een pakketje. Zo’n pakketje heet een Diagnose Behandel Combinatie (DBC). Een DBC eindigt als je behandeling klaar is of na maximaal 120 dagen. Gaat je behandeling na deze periode nog verder? Dan start er een vervolg-DBC. Je kunt bij je zorgaanbieder navragen wanneer een vervolg-DBC wordt gestart.

    Voorbeeld 1

    In november 2018 bezoek je een medisch specialist. Op dat moment start de DBC. In januari 2019 word je geopereerd. Je betaalt alleen over 2018 eigen risico, omdat de DBC nog doorloopt in 2019. 

    Voorbeeld 2

    In november 2018 onderga je een operatie. In juli moet je terug naar het ziekenhuis voor een nacontrole. Je specialist start een nieuwe DBC. Je betaalt eigen risico voor de operatie in 2018. Voor de nacontrole betaal je je eigen risico over 2019. 
  • Wanneer ontvang ik een zorgkostenfactuur?
    Een zorgkostenfactuur ontvang je als je geld van ons krijgt of je een bedrag aan ons moet betalen. Heb je zelf zorgkosten gedeclareerd? Dan ontvang je binnen 10 werkdagen een zorgkostenfactuur.

    Heeft de zorgverlener zorgkosten gedeclareerd? Dan krijg je alleen bericht wanneer je iets moet betalen zoals bijvoorbeeld een eigen bijdrage of eigen risico. Het kan tot 90 dagen duren voordat je hiervoor een zorgkostenfactuur ontvangt (voorheen was dit 30 dagen). Op een zorgkostenfactuur kunnen meerdere declaraties worden vermeld.

    In Mijn Bewuzt en de Bewuzt Zorg app is een bijgewerkt overzicht van de declaraties beschikbaar.
  • Ik zit midden in een behandeling, maar mijn zorgverlener heeft volgend jaar geen contract meer met jullie. Wat betekent dit voor de vergoeding van mijn behandeling?

    Je mag de lopende behandeling afmaken. We vergoeden dit nog maximaal één kalenderjaar. Dit geldt bijvoorbeeld voor ziekenhuiszorg, geestelijke gezondheidszorg (GGZ) en paramedische zorg (let op de maximale vergoedingen). Voor deze zorg betaal je eigen risico.

    Is er sprake van een behandeling voor een andere of nieuwe aandoening? En hebben we geen contract meer met de zorgverlener? Dan krijg je de zorg voor deze nieuwe aandoening vergoed volgens de voorwaarden voor niet-gecontracteerde zorg.

    Wil je meer weten over de vergoeding?

    Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder.
X
Wij gebruiken cookies om uw website-ervaring te verbeteren. Als u op akkoord klikt, dan gebruiken wij cookies voor de werking van de website, statistieken, social media en online marketing.
Weigeren
Akkoord