Wachtlijstbemiddeling en second opinion

Wil je weten of en hoe je sneller je behandeling kunt krijgen? Of overweeg je een second opinion? Onze afdeling Zorgadvies en bemiddeling kan helpen.

Veelgestelde vragen

  • Hoe vraag ik wachtlijstbemiddeling aan?
    Bel met onze Zorgadviseurs op 088 - 131 16 11 of stuur een e-mail naar zorgbemiddeling@vgz.nl.
  • Zijn er kosten aan wachtlijstbemiddeling verbonden?
    Nee, deze service is gratis.
  • Wanneer heb ik recht op een second opinion en hoe vraag ik deze aan?
    Iedereen kan een second opinion aanvragen. Je leest er alles over op de pagina second opinion
  • Vragen jullie mijn medische dossier op?
    Nee, helaas kunnen wij dit niet (wet op de privacy). Je zorgt er daarom zelf voor dat je medisch dossier in het nieuwe ziekenhuis terechtkomt. Wij kunnen je hier wel bij helpen.
  • Ik heb nu een wachttijd van 6 weken, is dit niet te lang?

    Met zorgverleners hebben wij afgesproken dat zij binnen de wachttijden van de Treeknorm zorg verlenen. Als je niet binnen deze norm wordt geholpen, spreken we van een te lange wachttijd. Bij spoedeisende zorg moet je de noodzakelijke zorg binnen enkele uren krijgen.

    Is de wachttijd volgens jou te lang? Dan kun je altijd contact met ons opnemen. Hieronder vind je de maximaal aanvaardbare wachttijden volgens de Treeknorm.

    Geneesmiddelen
    Binnen 1 werkdag kun je je geneesmiddelen ophalen bij je apotheek.

    Huisarts
    Je kunt in 80% van de gevallen binnen 2 werkdagen terecht bij je huisarts. De maximale wachttijd is 3 werkdagen. Voor spoedeisende hulp kun je direct terecht.

    Paramedisch hulpverlener
    Binnen 1 week kun je terecht bij je paramedisch hulpverlener (bijvoorbeeld je fysiotherapeut of logopedist).

    Eerste gesprek ziekenhuis
    Je kunt in 80% van de gevallen binnen 3 weken terecht in het ziekenhuis voor een eerste gesprek. De maximale wachttijd is 4 weken. Voor spoedeisende hulp kun je direct terecht.

    Diagnose of indicatie
    In 80% van de gevallen heb je binnen 3 weken toegang tot zorgverlening om tot een indicatie of diagnose te komen. Denk bijvoorbeeld aan het starten van een medisch onderzoek. De maximale wachttijd is 4 weken.

    Mondzorg
    Binnen 3 weken kun je terecht voor een eerste gesprek bij bijvoorbeeld je tandarts of orthodontist. Binnen 3 weken kun je terecht voor een behandeling. Bij spoedeisende mondzorg word je binnen één uur geholpen.

    Polikliniek
    In 80% van de gevallen kun je binnen 4 weken terecht in het ziekenhuis voor een behandeling op de polikliniek waarvoor geen opname in het ziekenhuis nodig is. De maximale wachttijd is 6 weken.

    Opname ziekenhuis
    In 80% van de gevallen kun je binnen 5 weken terecht in het ziekenhuis voor een behandeling waarvoor een opname in het ziekenhuis nodig is. De maximale wachttijd is 7 weken.

    Geestelijke gezondheidszorg (GGZ)

    • Maximale wachttijd bij aanmelding: 4 weken
    • Maximale wachttijd tussen aanmelding en beoordeling: 4 weken
    • Maximale wachttijd tussen beoordeling en ambulante behandeling: 6 weken
    • Maximale wachttijd tussen beoordeling en intramurale behandeling: 7 weken

    Wijkverpleging
    Heb je een indicatie voor wijkverpleegkundige zorg? Dan kun je hier 7 dagen per week, 24 uur per dag een beroep op doen. Deze indicatie wordt afgegeven door een wijkverpleegkundige bij jou in de buurt. Samen met de wijkverpleegkundige bespreek je welke zorg je wanneer nodig hebt. Deze afspraken worden vastgelegd in je zorgplan. De wijkverpleegkundige zorgt ervoor dat je op de afgesproken tijden zorg ontvangt. De wijkverpleegkundige is 24 uur per dag bereikbaar in het geval je onverwacht extra zorg nodig hebt.

    Verpleging en verzorging thuis (thuiszorg)
    De maximale wachttijd voor thuiszorg is 6 weken. 

X
Wij gebruiken cookies om uw website-ervaring te verbeteren. Als u op akkoord klikt, dan gebruiken wij cookies voor de werking van de website, statistieken, social media en online marketing.
Weigeren
Akkoord