Premie zorgverzekering betalen

Op deze pagina vind je alle informatie over het betalen van de premie voor je zorgverzekering. Je leest meer over de betaaltermijnen en de betaalwijze. Maar we hebben ook de meestgestelde vragen voor je op een rij gezet.  

Betaaltermijn premie 

Je hebt twee mogelijkheden als het gaat om het betalen van jouw premie, namelijk: 

  1. Je betaalt jouw premie per maand. Deze betaal je altijd vooraf, dus eind december betaal je de premie voor januari. 
  2. Je kiest voor jaarbetaling. Deze wordt eind december afgeschreven. Je krijgt geen korting op je jaarpremie. 

Ben je al klant bij ons? Dan kun je jouw betaaltermijn eenvoudig wijzigen in Mijn Bewuzt.

Goed om te weten: pas je jouw voorkeur voor je betaaltermijn na 20 december aan? Dan kunnen wij deze helaas niet meer verwerken voor de betaling van eind december. Daarom verrekenen we in januari wat je teveel of te weinig hebt betaald.  

Ben je nog geen klant? Dan kun je bij het afsluiten van jouw zorgverzekering je termijn kiezen.

Betaalwijze premie

Ook kies je zelf de betaalwijze die het beste bij jou past. Er zijn 2 mogelijkheden:

  1. De meestgebruikte betaalwijze is via automatische incasso. Zo heb je er geen omkijken naar. 
  2. Wil je de betaling liever zelf in de hand hebben? Dan kies je voor betalen via iDEAL.

Lees meer over de verschillende betaalwijzen die wij aanbieden

Al klant bij ons? Pas dan jouw betaalwijze zelf makkelijk aan in Mijn Bewuzt. Ben je nog geen klant? Dan kun je jouw betaalwijze aangeven bij het afsluiten van een nieuwe zorgverzekering.

Veelgestelde vragen

  • Wat is het rekeningnummer van Bewuzt?
    Het rekeningnummer (IBAN) van Bewuzt is: NL87 INGB 0000 717 127.
  • Wanneer wordt mijn premie afgeschreven?
    Wij schrijven de premie meestal rond de 26e van de maand af. Je betaalt dan voor de aankomende maand. Dus de premie die wij 26 maart afschrijven, is voor de maand april.
  • Betaal ik premie voor mijn kinderen?
    Nee, voor kinderen onder de 18 jaar betaal je geen premie. Dit geldt zowel voor de basisverzekering als de aanvullende opties. Kinderen hebben bovendien geen eigen risico.
  • Ik heb een betalingsachterstand. Hoe sluit ik een betalingsregeling af?
    Je kunt in Mijn Bewuzt een betalingsregeling afsluiten voor de facturen die je op dat moment hebt openstaan. Je betaalt je factuur dan in termijnen. Lees meer over de betalingsregeling.
  • Ik ben overgestapt naar een andere zorgverzekeraar. Maar jullie hebben de premie voor januari nog ge├»ncasseerd. Wanneer krijg ik die terug?
    Dat ligt eraan wanneer wij je overstap precies hebben verwerkt. Je krijgt van ons een bericht als de polis definitief is beëindigd. De te veel betaalde premie staat 10 werkdagen daarna op je rekening.
  • Jullie incasseren nog zorgkosten terwijl ik sinds 1 januari ben overgestapt naar een andere zorgverzekeraar. Hoe kan dat?
    Zorgaanbieders mogen tot een jaar na afloop van je behandeling een nota bij ons indienen. Dus kan het zijn dat we hiervoor nog kosten in rekening brengen. Bijvoorbeeld voor je eigen risico.
  • Ik heb mijn verzekering aangepast na 1 januari 2020. Maar ik betaal voor januari nog de 'oude premie'. Hoe zit dat?

    Je betaalt jouw premie altijd vooraf. Dus op 27 december schrijven we de premie af voor januari. Heb je jouw zorgverzekering na 20 december gewijzigd? Dan kunnen wij jouw wijziging helaas niet meer verwerken voor de betaling van eind december. Daarom verrekenen we in januari wat je teveel of te weinig hebt betaald. 

  • Waarom moet ik in januari twee keer premie betalen?
    Je betaalt je premie altijd vooraf. Elke maand incasseren wij rond de 27ste de premie van de maand erop. Dus rond 27 december incasseren wij de premie van januari. Je aanmelding was ná deze datum. Wij hebben de premie van januari daarom pas op 16 januari geïncasseerd. Dit is een soort inhaalincasso. Daarna hebben wij op 27 januari de premie van februari geïncasseerd.
  • Ik ben vanaf januari bij jullie verzekerd, maar ik heb nog niets betaald. Wanneer gaan jullie dat incasseren?

    Heb je jouw zorgverzekering tussen 9 januari en 1 februari afgesloten? Dan schrijven wij rond 27 januari de premie voor januari én februari af. Houd er dus rekening mee dat wij een hoger bedrag afschrijven.

    Als dat te veel is in één keer, kun je vast het betalingskenmerk opvragen en zelf aan ons betalen. Ook kun je de incasso storneren en daarna een betalingsregeling met ons afspreken.

    Hierna schrijven wij de premie elke maand rond de 27e af. Je betaalt dan de premie voor de daarop volgende maand.

X
Wij gebruiken cookies om uw website-ervaring te verbeteren. Als u op akkoord klikt, dan gebruiken wij cookies voor de werking van de website, statistieken, social media en online marketing.
Weigeren
Akkoord